AINS Anästhesiologie · Intensivmedizin · Notfallmedizin · Schmerztherapie, Thieme Verlag Heft 6-2023, Jahrgang 58) ISSN 1439-1074 Seite(n) 348 bis 361 DOI: 10.1055/a-1972-1623 CareLit-Dokument-Nr: 320705 |
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Pandemien sind unvorhersehbare Ereignisse, die erhebliche Auswirkungen auf die weltweite Gesundheit und Gesellschaft haben können. Sie ereignen sich, wenn ein Pathogen auftritt, gegen das der Mensch keine oder nur eine geringe Immunität besitzt. Planung und Vorbereitung sind wesentliche Schritte, um das Risiko und die Auswirkungen einer Pandemie zu mindern, die Reaktion zu steuern und ein normales Leben wiederherzustellen. Abstract The current COVID-19 pandemic has contributed to millions of deaths globally and it is estimated that the hit to the global economy could reach more than twelve trillion US-dollars. Disease outbreaks have often pushed weak health systems to a breaking point, as witnessed during cholera, Ebola and Zika virus upsurges. The preparation of a plan involves the analysis of a scenario divided into the disaster cycle’s four phases: preparation, response, recovery, and mitigation. Several levels of planning are recognised according to the goals to be reached: strategic plans are directed to define the organisational context and overall aims, operational plans with putting the strategy into place, tactical plans explain how resources will be allocated and managed, as well as provide essential instructions to the responders. The hospital surge capacity relies on the reorganisation of resources according to four categories: system, staff, stuff (supplies), and space. Each of these components needs to be analysed, implemented, and tested during the preparation phase to reduce the occurrence of a critical overrun of the response capabilities, as this will trigger the recourse of contingency plans. The response to pandemics must be associated with public health and social measures, as well as with initiatives to support the psycho-physical health of healthcare workers. Kernaussagen Auch wenn sie selten auftreten, sind Pandemien wiederkehrende und potenziell katastrophale Ereignisse, die sich in mehreren Ländern oder Kontinenten ausbreiten können. Um auf die grenzüberschreitende Ausbreitung von Krankheiten zu reagieren, hat die WHO die internationalen Gesundheitsvorschriften eingeführt. Diese sind ein verbindliches Instrument des internationalen Rechts, das die Fähigkeit der Länder unterstützt, potenzielle Bedrohungen der öffentlichen Gesundheit zu erkennen und zu melden. Die Gesundheitssysteme müssen in der Lage sein, ihre Handlungsfähigkeit zu erhalten, die auch bei Epidemien oder Pandemien einen gleichberechtigten Zugang zur Behandlung aller Betroffenen ermöglicht. Falls der vorgeschlagene Plan nicht ausreicht, um den Versorgungsbedarf der Bevölkerung zu decken, sollten Notfallpläne dazu dienen, die Maßnahmen anzupassen, bis weitere Ressourcen bereitgestellt werden können. Surge Capacity ist die Fähigkeit eines Gesundheitssystems, seine Kapazitäten schnell zu erweitern, um einen plötzlichen Anstieg der Nachfrage zu bewältigen und um z. B. auf eine Pandemie vorbereitet zu sein bzw. darauf reagieren zu können. Neben rein körperlichen Auswirkungen auf die Gesundheit können bei den Betroffenen auch psychische Erkrankungen ausgelöst werden. Angehörige der Gesundheitsberufe sind – als Mitglieder der Allgemeinbevölkerung und Mitarbeiter an vorderster Front – einer Doppelbelastung ausgesetzt, was die psychische Belastung erhöht. Schlüsselwörter Pandemie - Vorbereitung des Gesundheitssystems - Notfallplanung - Kapazitätserweiterung - Katastrophenmedizin Keywords pandemic - healthcare preparedness - emergency planning - surge capacity - disaster medicine 29 June 2023 © 2023. Thieme. All rights reserved. Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany Literatur 1 Klein MG, Cheng CJ, Lii E. et al. COVID-19 Models for Hospital Surge Capacity Planning: A Systematic Review. Disaster Med Public Health Prep 2022; 16: 390-397 DOI: 10.1017/dmp.2020.332. (PMID: 32907668) CrossrefPubMedGoogle Scholar 2 Coccolini F, Cicuttin E, Cremonini C. et al. A pandemic recap: lessons we have learned. World J Emerg Surg 2021; 16: 46 DOI: 10.1186/s13017-021-00393-w. CrossrefPubMedGoogle Scholar 3 Todorovic J, Piperac P, Terzic-Supic Z. Emergency management, mitigation for COVID-19 and the importance of preparedness for future outbreaks. Int J Health Plann Manage 2020; 35: 1274-1276 DOI: 10.1002/hpm.3011. (PMID: 32567706) CrossrefPubMedGoogle Scholar 4 Wilder-Smith A, Osman S. Public health emergencies of international concern: a historic overview. J Travel Med 2020; 27: taaa227 DOI: 10.1093/jtm/taaa227. (PMID: 33284964) CrossrefPubMedGoogle Scholar 5 Robert Koch-Institut. Nationaler Pandemieplan Teil II – Wissenschaftliche Grundlagen. Berlin: Robert Koch-Institut; 2016. DOI: 10.17886/rkipubl-2016-004.4 CrossrefGoogle Scholar 6 Robert Koch-Institut. Nationaler Pandemieplan Teil I – Strukturen und Maßnahmen. Berlin: Robert Koch-Institut; 2017. DOI: 10.17886/rkipubl-2017-005 CrossrefGoogle Scholar 7 Robert Koch-Institut. Ergänzung zum Nationalen Pandemieplan – COVID-19 – neuartige Coronaviruserkrankung. 04.03.2020 Accessed April 12, 2023 at: http://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Ergaenzung_Pandemieplan_Covid.pdf?__blob=publicationFile PubMedGoogle Scholar 8 Ciottone GR, Ciottone GR. Chapter 1 – Introduction to Disaster Medicine. In: Ciottone’s Disaster Medicine. 2. Philadelphia: Elsevier; 2016: 2-5 DOI: 10.1016/B978-0-323-28665-7.00001-7 CrossrefGoogle Scholar 9 World Health Organisation. Pandemic influenza preparedness and response: a WHO guidance document. 2009 Accessed April 12, 2023 at: http://apps.who.int/iris/handle/10665/44123 PubMedGoogle Scholar 10 World Health Organisation. Pandemic influenza risk management: a WHO guide to inform and harmonize national and international pandemic preparedness and response. Geneva: World Health Organisation; 2017 Google Scholar 11 Keim M. Disaster Planning: A Practical Guide for Effective Health Outcomes. Cambridge: Cambridge University Press; 2021. DOI: 10.1017/9781009004213 CrossrefGoogle Scholar 12 Thomasian NM, Madad S, Hick JL. et al. Hospital Surge Preparedness and Response Index. Disaster Med Public Health Prep 2021; 15: 398-401 DOI: 10.1017/dmp.2021.190. (PMID: 34311795) CrossrefPubMedGoogle Scholar 13 Durski KN, Osterholm M, Majumdar SS. et al. Shifting the paradigm: using disease outbreaks to build resilient health systems. BMJ Global Health 2020; 5: e002499 DOI: 10.1136/bmjgh-2020-002499. (PMID: 32424013) CrossrefPubMedGoogle Scholar 14 Institute of Medicine. Crisis Standards of Care: A Toolkit for Indicators and Triggers. Washington, DC: The National Academies Press; 2013. DOI: 10.17226/18338 CrossrefGoogle Scholar 15 Einav S, Hick JL, Hanfling D. et al. Surge capacity logistics: care of the critically ill and injured during pandemics and disasters: CHEST consensus statement. Chest 2014; 146 (Suppl. 04) e17S-e43S DOI: 10.1378/chest.14-0734. CrossrefPubMedGoogle Scholar 16 Jerg-Bretzke L, Kempf M, Jarczok MN. et al. Psychosocial Impact of the COVID-19 Pandemic on Healthcare Workers and Initial Areas of Action for Intervention and Prevention – The egePan/VOICE Study. Int J Environ Res Public Health 2021; 18: 10531 DOI: 10.3390/ijerph181910531. (PMID: 34639831) CrossrefPubMedGoogle Scholar 17 Wang J, Wang Z. Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) Analysis of China’s Prevention and Control Strategy for the COVID-19 Epidemic. Int J Environ Res Public Health 2020; 17: 2235 DOI: 10.3390/ijerph17072235. (PMID: 32225019) CrossrefPubMedGoogle Scholar 18 Turcato G, Zaboli A, Pfeifer N. The COVID-19 epidemic and reorganisation of triage, an observational study. Intern Emerg Med 2020; 15: 1517-1524 DOI: 10.1007/s11739-020-02465-2. (PMID: 32772281) CrossrefPubMedGoogle Scholar
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