Das Gesundheitswesen , Thieme Verlag Heft 4-2022, Jahrgang 84) ISSN 1439-4421 Seite(n) 263 bis 270 DOI: 10.1055/a-1510-8799 CareLit-Dokument-Nr: 318600 |
|
Zusammenfassung Ziel der Studie Zusätzlich zur individuellen Gesundheitskompetenz der NutzerInnen spielt die organisationale Gesundheitskompetenz (OGK) von Gesundheitsorganisationen eine große Rolle. In Deutschland sind die Gesundheitsämter (GA) für die Gesundheit auf Bevölkerungsebene zuständig. Sie sollten ihren NutzerInnen helfen, auf Informationen und Dienste zuzugreifen, diese zu verstehen, zu navigieren und für gesunde Entscheidungen zu nutzen. Diese Studie beschäftigt sich erstmals mit der OGK deutscher GA. Welches konzeptionelle Modell beschreibt diese am besten? Methodik Für diese explorative Studie wurden elf leitfadengestützte ExpertInneninterviews mit MitarbeiterInnen von GA in drei deutschen Bundesländern durchgeführt und die Transkripte einer qualitativen Inhaltsanalyse unterzogen. Ergebnisse Für die OGK der GA in Deutschland wurde ein neues konzeptionelles Modell mit zwölf Attributen erstellt. Diese lassen sich den Aspekten „Führung und Organisationskultur“, „MitarbeiterInnen“ sowie „Erstellung und Implementierung von Informationen und Angeboten“ zuordnen. Schlussfolgerungen Das vorliegende Modell für OGK-GA legt den Grundstein für zukünftige Forschung in diesem Bereich. Es ermöglicht die Entwicklung eines Selbstbewertungswerkzeuges und damit perspektivisch die Messung des Kompetenzlevels sowie die Identifikation von Barrieren. Deren Überwindung und damit die Erhöhung der OGK deutscher GA kann erheblich zur Verbesserung der öffentlichen Gesundheit beitragen. Abstract Objective In addition to the usersʼ individual health literacy (HL), the organizational health literacy (OHL) of health care organizations plays an important role as well in assuring the health of the poipulation. In Germany, public health departments are responsible for public health at population level. They should help their users to access, understand and navigate and use information and services in their health-related decisions. This study addresses the question of the best conceptual model of OHL of the German public health departments for the first time. Methods In this explorative study, eleven guideline-oriented interviews with experts from public health departments were conducted in three German federal states. Subsequently, the transcripts underwent qualitative content analysis. Results A new conceptual model consisting of twelve attributes was identified for OHL of public health departments in Germany. These twelve characteristics can be assigned to the aspects “leadership and organizational culture”, “employees” and “development and implementation of information and services”. Conclusions This model for the OHL-PH lays the foundation for future research in this area. It enables the development of a self-assessment tool and therefore the measurement of the level of OHL as well as the identification of barriers. Increasing the OHL of German public health departments by overcoming these obstacles can make a significant contribution to improving public health. Schlüsselwörter Organisationale Gesundheitskompetenz - Gesundheitskompetenz - Health Literacy - Gesundheitsamt - Öffentlicher Gesundheitsdienst (ÖGD) - Experteninterviews Key words organizational health literacy - health literacy - public health departments - public health service - expert interviews 28 July 2021 © 2021. Thieme. All rights reserved. Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany Literatur 1 Sørensen K, Van Den Broucke S, Fullam J. et al. Health literacy and public health. A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 2012; 12: 802 CrossrefPubMedGoogle Scholar 2 Rowlands G, Trezona A, Russell S. et al. What is the evidence on the methods, frameworks and indicators used to evaluate health literacy policies, programmes and interventions at the regional, national and organizational levels?. In: Health Evidence Network Synthesis Report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2019. No. 65 CrossrefGoogle Scholar 3 United Nations (UN) About the Sustainable Development Goals. Im Internet: https://www.un.org/sustainabledevelopment/developmentagenda/; Stand: 01.02.2021 PubMed 4 World Health Organization (WHO) Shanghai Declaration on promoting health in the 2030 Agenda for Sustainable Development. Shanghai: 2016 CrossrefGoogle Scholar 5 Schaeffer D, Berens E-M, Gille S. et al. Gesundheitskompetenz der Bevölkerung in Deutschland -vor und während der Corona Pandemie: Ergebnisse des HLS-GER 2. Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK), Universität Bielefeld. Bielefeld 2021; DOI: 10.4119/unibi/2950305. CrossrefPubMedGoogle Scholar 6 Paakkari L, Okan O. COVID-19: health literacy is an underestimated problem. Lancet Public Health 2020; DOI: 10.1016/S2468-2667(20)30086-4. CrossrefPubMedGoogle Scholar 7 Okan O, de Sombre S, Hurrelmann K. et al. Gesundheitskompetenz der Bevölkerung im Umgang mit der Coronavirus-Pandemie. Stellungnahme des Nationalen Aktionsplans Gesundheitskompetenz. Nationaler Aktionsplan Gesundheitskompetenz, Geschäftsstelle. Berlin: 2020. Im Internet: https://www.apotheken-umschau.de/Coronavirus/Gesundheitsbildung-Corona-zeigt-Luecken-auf-558045.html Stand: 01.02.2021 CrossrefGoogle Scholar 8 Rudd RE. The evolving concept of health literacy: New directions for health literacy studies. J. of Communication in Healthcare 2015; 8: 7-9 CrossrefPubMedGoogle Scholar 9 Schaeffer D, Hurrelmann K, Bauer U. et al. Hrsg Nationaler Aktionsplan Gesundheitskompetenz. Die Gesundheitskompetenz in Deutschland stärken. Berlin: KomPart:; 2018 CrossrefGoogle Scholar 10 Plümer KD Chapter 4: Germany. In: Rechel B, Maresso A, Sagan A, et al. ed. Organization and Financing of Public Health Services in Europe – Country Reports. Copenhagen: World Health Organization; 2018: 35–47 11 Busse R, Blümel M. Germany. Health system review. Health systems in transition 2014; 16: 170-182 PubMedGoogle Scholar 12 Brega AG, Hamer MK, Albright K. et al. Organizational health literacy: quality improvement measures with expert consensus. HLRP 2019; 3: 127-146 CrossrefPubMedGoogle Scholar 13 Brach C, Keller D, Hernandez LM. et al. Ten attributes of health literate health care organizations. IOM Discussion Paper. 2012 PubMedGoogle Scholar 14 Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Be an Organization that Advances Health Literacy. Im Internet: https://www.cdc.gov/ healthliteracy/planact/steps/index.html Stand: 01.02.2021 PubMed 15 Horowitz Center for Health Literacy, University of Maryland, School of Public Health. Health Literacy Champions https://sph.umd.edu/center/hchl/health-literacy-champions Stand: 01.02.2021 PubMed 16 Ministry of Health. Health Literacy Review: A guide. Wellington: 2015. Im Internet: https://www.health.govt.nz/publication/health-literacy-review-guide Stand: 01.02.2021 PubMed 17 Pelikan JM, Dietscher C. Warum sollten und wie können Krankenhäuser ihre organisationale Gesundheitskompetenz verbessern?. Bundesgesundheitsbl 2015; 58: 989-995 CrossrefPubMedGoogle Scholar 18 Pelikan JM. Gesundheitskompetente Krankenbehandlungseinrichtungen. Health literate health care organizations. Public Health Forum 2017; 25: 66-70 CrossrefPubMedGoogle Scholar 19 Bogner A, Littig B, Menz W. Interviewing Experts. Methodology and Practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan; 2009 CrossrefGoogle Scholar 20 Kuckartz U. Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerunterstützung. Grundlagentexte Methoden. 4. Aufl Weinheim: Beltz Juventa; 2018 CrossrefGoogle Scholar 21 Länderoffene Projektgruppe „Leitbild ÖGD“. Leitbild für einen modernen Öffentlichen Gesundheitsdienst. Zuständigkeiten. Ziele. Zukunft. 2018 https://www.akademie-oegw.de/fileadmin/customers-data/Leitbild_OEGD/Leitbild_final_2018.pdf PubMed 22 World Health Organization (WHO) WHO European Healthy Cities Network. https://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/urban-health/who-european-healthy-cities-network PubMedGoogle Scholar 23 Schmidt-Kaehler S, Schaeffer D, Hurrelmann K. et al. Strategiepapier #4 zu den Empfehlungen des Nationalen Aktionsplans. Gesundheitskompetenz als Standard auf allen Ebenen im Gesundheitssystem verankern. Berlin: 2019. DOI: 10.4119/unibi/2935460 CrossrefGoogle Scholar 24 Farmanova E, Bonneville L, Bouchard L. Organizational health literacy: review of theories, frameworks, guides, and implementation issues. The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing 2018; 55: 1-17 PubMedGoogle Scholar 25 Mehlis A, Locher V, Hornberg C. Barriers to organizational health literacy at public health departments in Germany. Health Literacy Research and Practice. [in press] PubMedGoogle Scholar 26 Dietscher C, Pelikan JM. Health literate hospitals and healthcare organizations – results from an Austrian feasibility study on the self-assessment of organizational health literacy in hospitals. In CrossrefGoogle Scholar 27 Schaeffer D, Pelikan JM , Hrsg. Health Literacy: Forschungsstand und Perspektiven. 1. Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2017: 303–313 PubMed
{{detailinfo.data.api.data.document[0].apa}}
{{detailinfo.data.api.data.document[0].vancouver}}
{{detailinfo.data.api.data.document[0].harvard}}