Ergopraxis Das Fachmagazin für Ergotherapie, Thieme Verlag Heft 4-2024, Jahrgang 17) ISSN 1869-5507 Seite(n) 24 bis 28 DOI: 10.1055/a-2245-0372 CareLit-Dokument-Nr: 318600 |
|
Nach dem Konzept der Neurodiversität weisen Menschen mit ADHS oder Autismus keine Störung oder Behinderung auf, sondern spiegeln lediglich eine andere Art der Funktionsfähigkeit des Gehirns wider. Prof. Dr. André Zimpel ist in der Neurodiversitätsforschung tätig und gibt Tipps zum Umgang mit neurodiversen Menschen in der Ergotherapie. Additional Information (Literature) 05 April 2024 © 2024. Thieme. All rights reserved. Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany Literaturverzeichnis 1 Wordpress. National Symposium on Neurodiversity at Syracuse University (August 2011). Im Internet. https://neurodiversitysymposium.wordpress.com/ Stand: 23.01.2024 Google Scholar 2 Zimpel AF. Hrsg. Zwischen Neurobiologie und Bildung. Individuelle Förderung über biologische Grenzen hinaus. 2. Auflage. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht; 2013 Google Scholar 3 Schnotz W. Pädagogische Psychologie. Workbook. Weinheim: Beltz; 2006 Google Scholar 4 Wing L, Gould J. Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: epidemiology and classification. Journal of Autism and Development Disorders 1979; 09 (01) 11-29 DOI: 10.1007/BF01531288. Google Scholar 5 Wing L. Mentally retarded children in Camberwell (London). In: Häfner H, Hrsg. Estimating Needs for Mental Health Care. A Contribution of Epidemiology. Berlin: Springer; 1979: 107-112 Google Scholar 6 Wing L. Asperger’s syndrome: a clinical account. Psychological Medicine 1981; 11 (01) 115-129 DOI: 10.1017/s0033291700053332. Google Scholar 7 Baird G, Simonoff E, Pickles A. et al Prevalence of disorders of the autism spectrum in a population cohort of children in South Thames: the Special Needs and Autism Project (SNAP). Lancet 2006; 368 9531 210-5 DOI: 10.1016/S0140-6736(06)69041-7. Google Scholar 8 Shah A, Frith U. An islet of ability in autistic children: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry 1983; 24 (04) 613-20 DOI: 10.1111/j.1469-7610.1983.tb00137.x. Google Scholar 9 Shah A, Frith U. Why do autistic individuals show superior performance on the Block Design Task?. Journal of Child Psychology and Psychiatry 1993; 34 (08) 1351-64 DOI: 10.1111/j.1469-7610.1993.tb02095.x. Google Scholar 10 TEDBlog. What we know about autism: Wendy Chung at TED2014 (20.03.2014). Im Internet. https://blog.ted.com/what-we-know-about-autism-wendy-chung-at-ted2014/ Stand: 29.01.2024 Google Scholar 11 Levy F.. The dopamine theory of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. 1991; 25 (02) 277-83 DOI: 10.3109/00048679109077746. Google Scholar 12 McGee R, Feehan M.. Are girls with problems of attention underrecognized?. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 1991; 13 (03) 187-98 DOI: 10.1007/BF00960783. Google Scholar 13 Hallowell EM, Ratey JJ. Driven to distraction. New York: Simon & Schuster; 1994 Google Scholar 14 Hallowell EM, Ratey JJ. Zwanghaft zerstreut. ADD – die Unfähigkeit, aufmerksam zu sein. Hamburg: Rowohlt; 1998 Google Scholar 15 Jensen PS. Fact versus fancy concerning the multimodal treatment study for attention-deficit hyperactivity disorder. The Canadian Journal of Psychiatry 1999; 44 (10) 975-80 DOI: 10.1177/070674379904401003. Google Scholar 16 Whalen CK. ADHD Treatment in the 21st Century: Pushing the Envelope. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 2001; 30 (01) 136-40 DOI: 10.1207/S15374424JCCP3001_17. Google Scholar 17 Bachmann C J, Philipsen A, Hoffmann F. ADHD in Germany: Trends in Diagnosis and Pharmacotherapy. Deutsches Ärzteblatt international 2017; 114 (09) 141-8 DOI: 10.3238/arztebl.2017.0141. Google Scholar 18 Von Mehren A, Schulze M, Philipsen A. Wie sich ADHS bei Erwachsenen äußert. Neurodiversität – Vielfalt im Gehirn. Spektrum der Wissenschaft kompakt 2023: 50 Google Scholar 19 Demontis D, Walters GB, Athanasiadis G. et al Genome-wide analyses of ADHD identify 27 risk loci, refine the genetic architecture and implicate several cognitive domains. Nature Genetics 2023; 55 (02) 198-208 DOI: 10.1038/s41588-022-01285-8. Google Scholar 20 Demontis D, Walters RK, Martin J. et al Discovery of the first genome-wide significant risk loci for attention deficit/hyperactivity disorder. Nature Genetics 2019; 51: 63-75 DOI: 10.1038/s41588-018-0269-7. Google Scholar 21 ADDITUDE. Probable Risk Genes Linked to ADHD in Large Study (16.02.2023). Im Internet. https://www.additudemag.com/what-causes-adhd-genetic-risk-variants-identified-study/ Stand: 29.01.2024 Google Scholar 22 Dresdner Neueste Nachrichten. Jugendpsychiater: Viele haben Tourette, ohne es zu merken (10.07.2019). Im Internet. https://www.dnn.de/lokales/dresden/viele-haben-tourette-ohne-es-zu-merken-XVY7UGLABHLCO257FBYBAFPRXU.html Stand: 20.07.2023 Google Scholar Weiterführende Literatur 23 Frith U. Autism: explaining the Enigmy. Oxford: Blackwell 1989 Google Scholar 24 Happé F, Frith U. The weak coherence account: detail-focused cognitive style in autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders 2006; 36 (01) 5-25 DOI: 10.1007/s10803-005-0039-0. Google Scholar 25 Spektrum. Aufmerksamkeitsstörung: Übersehene Mädchen (18.10.2023). Im Internet. https://www.spektrum.de/news/adhs-uebersehene-maedchen/2189250 Stand: 16.01.2024 Google Scholar
{{detailinfo.data.api.data.document[0].apa}}
{{detailinfo.data.api.data.document[0].vancouver}}
{{detailinfo.data.api.data.document[0].harvard}}